Ook dit jaar presenteren de verschillende organisaties uit de buurt een verhalenboekje dat een beeld geeft van activiteiten rond herdenken, herinneren, vrijheid, vrede in Europa. We ­hebben dit jaar nadruk gelegd op het vertellen van de ge­schie­denis, nu wij in Nederland al vele jaren in vrede leven. Er hebben gesprekken plaatsgevonden met ooggetuigen en jongeren. 

We zijn erop uitgetrokken om meer over de geschiedenis te horen en als het ware te voelen wat het betekent als je moet vluchten uit je land. Als je je familie moet achterlaten. Als je niet weet of zij nog leven.
 
Koperpoets
We zijn de struikelstenen gaan poetsen, die vorig jaar in mei op het Stadionplein zijn neergelegd. Kin­deren en ouders waren erbij toen we met koperpoets en tandenborstels de koperen stenen weer lieten glimmen en de namen lazen van jonge kinderen en hun familieleden.
 
We zijn met kinderen en begeleiders van Combiwel naar het Joods His­torisch Museum gegaan. Bij de Dok­werker en bij het Waterlooplein en het Namenmonument zochten kinderen naar de familie Frank. In het Joods Historisch Museum maakten kinderen op interactieve wijze kennis met de Joodse manier van leven. 
 
Brieven
Ook zijn we op verzoek van Isam en de kinderclub uit het Olympisch Kwartier met een grote groep kinderen en ouders naar het Anne Frank Huis gegaan. Voor we erheen gingen, bespraken we met de kinderen wat het betekent als je niet meer naar school kunt en als je je vrienden niet meer ziet. De kinderen bleken er al veel van te weten. 
 
Kinderen hebben brieven geschreven aan Anne, nadat zij brieven van Anne hadden gelezen. Ze weten dat “lieve Kitty” een vriendin is die Anne heeft bedacht, omdat zij zich eenzaam en buitengesloten voelde, toen zij ondergedoken was achter de boekenkast in het Achterhuis.
 
Vrijheidsmaaltijd
We zijn naar het Schaduw­monu­ment gegaan op het Olympia­plein, daar moesten de Joden zich melden om op transport te gaan. We hebben weer kennisgemaakt met de eigenaar van Bagel Best. We hebben hem verteld dat we met hem en zijn familie in Oekraïne meeleven. 
Op 11 mei gaan we daar het Vrij­heids­verhalen­buurtproject afsluiten met een Vrijheidsmaaltijd met alle deelnemers. We hebben de schaduwen geveegd, want er waren veel takken en katjes gevallen en we zijn er gaan voetballen. 
 
Samenwerking
Oekraïense kinderen in onze buurt! Het Montessori Lyceum Oost geeft in het ‘oude’ gebouw van de Eloutschool les aan deze kinderen. Combiwel heeft contact met hen gelegd. 
We willen benadrukken dat er op veel plekken in de buurt met name op de scholen veel aandacht wordt besteed aan de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Dat we de sporen hiervan opzoeken en levendig in herinnering houden door met ooggetuigen in gesprek te gaan. Het zijn bijzondere verhalen van buurtbewoners, die de geschiedenis van zichzelf en hun familie delen met kinderen en hun ouders.

Je kunt het boekje hier downloaden